Det krävs grundläggande kunskaper i bilel och mek-erfarenhet för att koppla in denna produkt. Vid felaktig inkoppling kan produkten skadas, eller önskat resultat utebli. Vid felaktig inkoppling kan även produkten skadas efter en viss tid. Support ges endast i mån av tid, uteslutande på e-post och vi förbehåller oss rätten att neka support om du som installerar ej besitter rätt kompetens. Kontakta en av våra ÅF om du behöver hjälp.
Godkänd lösning vid besiktning. Se nedan exempel på byggen som blivit besiktade och godkända som A-traktor!
Dokumentera ditt bygge noggrant, utförlig dokumentation hur du installerat hastighetsbegränsningen ska medtagas till besiktningen.
Detta är en hastighetsreglering som rätt installerad är väldigt svår att manipulera. H-Reg innehåller inga dolda kommunikationssätt såsom tex WiFi, Bluetooth eller annan radio. Detta är en medveten design då inga ändringar i enheten ska gå att göra utanför den plomberade lådan. Inga ändringar ska kunna göras utan att det tydligt syns tex genom en bruten plombering.
Varvtalsregulator version H är avsedd för A-traktorer (diesel eller bensinmotorer) där hastigheten begränsas enligt de regler som gäller för A-traktorer. Avsikten med denna modell är att kunna mäta och reglera på hastighet i stället för bara varvtal på motorn. Varvtalet mäts också och används som en backup ifall hastighetssignalen faller bort. Avsikten är också att åstadkomma en lösning som kan accepteras av såväl myndigheter som ägare/användare av A-traktorer. Lösningen medför att man inte behöver använda höga varvtal på motorn, vilket medför buller, hög bränsleåtgång och problem med tillförlitlighet. När brytpunkt överskrides så påverkas utgången som styr ventilen till bränsleinsprutningen, matningsspänning till tändspolar eller till gaspedalstyrning om det finns elektrisk gaspedal.
Besiktning och intyg
I stort sett alla besiktningsföretag kräver ett intyg på att bilen inte innehåller någon dold funktion som kan åsidosätta begränsningen i hastighet. Om du planerar att bygga en A-traktor och skall sedan besikta den, skriv ditt regnr i samband med beställning eller kontakta oss i efterhand så tillhandahåller vi ett påskrivet intyg. Vi intygar att regulatorn inte innehåller någon dold funktion för detta. Du får också skriva på att någon annan funktion i bilen inte åsidosätter begränsningen.
| Spänningsmatning | 12V-system, nominellt 13,8V max 15V |
| Strömkapacitet (UT) | kontinuerligt max 2A, absolut max 10A, resistans från röd (ingång +12V) till blå (utgång +12V) ca 0,2ohm. Använd ett relä för större ström än 2A |
| Ingång varvtal (V) | Digital ingång, puls med frekvens proportionell mot varvtal, 0V - 4,5V max 15V |
| Ingång hastighet (H) | Digital ingång, puls med frekvens proportionell mot hastighet, 0V - 4,5V max 15V. Frekvensen måste vara sådan att den ger minst 10-12 pulser per hjulvarv |
| Mått låda (L x B x H) | 110mm x 56mm x 22mm |